Kaalust alla korraks või püsivalt saledaks? Osa III – suunatud energia ja tahtejõud

Autor: Mirko Miilits
Ilmunud ajakirjas “Sport”
Eelmine osa: “Kaalust alla korraks või püsivalt saledaks? Osa II – hinnang endale ja 5 MIKS-i”

Suunatud energia – astu trepile üks aste korraga

too-big-to-fitKorraga liiga suure tüki haukamine ei lõpe tavaliselt heaga. Eriti hästi on seda näha eluviise muutes. Palju muudatusi lühikese ajaga soovides lõpeb enamiku jaoks poolikult saavutatud eesmärkide ja ebaõnnestumise tundega.

Oma praktikas olen näinud paremaid tulemusi, kui keskendutakse ühele tegevusele/eesmärgile korraga. Lihtne mõelda, aga keeruline reaalelus korraldada, sest infot ja soovitusi on ülevoolavalt palju. Siiski, fokusseerides väiksemate eesmärkide saavutamisele, mida ükshaaval ette võtta, ei ole püsivad tulemused mägede taga. Lisades veidi puu- ja juurvilju oma igapäeva menüüsse; võttes juurde ühe toidukorra; vähendades karastusjookide tarbimist asendades need (maitsestatud) veega; süües hommikusööki iga päev – selliste näidete varal on hea kaasa mõelda, mida tähendab üks samm korraga harjumusi muuta.

Treeni tahtejõudu – üks kuu korraga

Üks võimalikke lähenemisi harjumuste muutmisel on keskenduda kuu vältel ühele tegevuse muutmisele kogu energiaga. Leo Babauta raamatu põhjal “Power of Less” võiks etapiti lähenedes tegutseda järgmiselt:

  1. Vali välja enda jaoks üks harjumus, millest näed kõige suuremat kasutegurit oma elule. Valiku tegemisel mõtle, mis sind enda toitumis- ja liikumisrutiini juures hetkel kõige rohkem häirib ja võta eesmärgiks selle muutmine.
  2. Kirjuta enda jaoks valmis plaan. Ilma plaanita kipuvad eesmärgid jääma soovunelmateks. Mõtle läbi, mida peaksid iga päev tegema, millal sa tegutseksid (nt. kalendrisse trenni- ja söögimeeldetuletused) ja kellele aru annad (vaatad ise tehtud töö nädala lõpus üle, arutad sõpradega või konsulteerid treeneriga).

Babauta soovitab oma eesmärgi avalikult välja hõigata (sõprusringkond, sotsiaalmeedia) ja oma progressist igapäevaselt kirjutada. Sinumuutus.ee klientide kogemuste põhjal tasub nii teha, kui tunned end koduselt avalikel aruteludel ja see resoneerib sinu isiksusega. Introvertne ja vaoshoitum võib vabalt oma tegutsemise enda teada hoida. Oluline on aga esimesest kahest punktist kinni pidamine, kui on soov muudatusi näha ja tunda.

Valides üks samm korraga lähenemise, on edukuse tõenäosus 80%. Kui anda ambitsioonidele alguses vaba voli ja võtta ette kaks või enam tahtejoudmuudatust kuus, langeb eesmärgi täitumise tõenäosus alla 20%. Neid numbreid kinnitavad nii USA-s kümneid tuhandeid kliente aidanud Precision Nutritioni treenerid kui ka meie oma Eesti inimeste terviseedendamise praktika. Seetõttu lõppebki paljude treening- ja toitumiskava tellijate jaoks teekond lühikese aja jooksul.

Meil on aga kiire ja soovime tulemusi kohe! Kutsuvad fitness-reklaamid ja põnevad treeninguvõimalused erinevates klubides rõhuvad pigem
kiirele ning impulssiivsele otsustamisele kui vundamentaalsele eluviisi muutmisele. Raha paneb rattad käima nagu öeldakse, kuid paraku ei pruugi see olla meie tervise huvides.

Oleme oma harjumuste kogumid ja kui üleliigne kõhurasv on peeglist häiriv vaadata, siis tasub mõelda kaua selle “talletamiseks” on aega läinud. 2-3 kuuga võib üht-teist juba muuta, kuid peaeesmärgiks võiks kujuneda kestev ja parema tervisega elutee.

 
Kirjutis tugineb tööpraktikale ja Precision Nutrition materjalidele.

Author: Mirko Miilits

Tervisliku toitumise koolitaja ja tervisenõustaja

Kommentaarid
Mirko Miilits
 

Tervisliku toitumise koolitaja ja tervisenõustaja