Peoloomast liigsööja taltsutamine ehk teadlik söömine


Psühholoogiaga kehakaalu kallalale ja kuidas restoranis kaval olla

Istun silmad kinni ja kuulan, kuidas mul palutakse näppude vahel rosinat mudida, seda nuusutada ja MÕELDA selle pagana rosina peale. Ei, ma ei ole kusagil esoteerika konverentsil, vaid Tartus õpetatud meeste loengus “Kaaljujälgimise psüühilised mehhanismid ja kuidas need enda kasuks tööle panna”. Tegelikult oli tegemist üle pika aja ühe asisema koolitusega, kuhu olid teadmisi ammutama tulnud toitumisnõustajad ja psühholoogid üle Eesti. Meile kõnelesid Uku Vainik ja Jorgen Matsi. Hr. Matsi puhul tuleb tunnistada, et tegemist on toreda stereotüüpe lõhkuva inimesega. MMA puurivõitlejast magistrikraadiga psühholoog… et siis mida :-). Pika päeva lõpuks olin igatahes uusi teadmisi täis laetud ja minus tekkinud ambitsioonikas soov sinu peas väike ringreis teha.
Kui sul on kehakaaluga mure, siis üheks lahenduseks võib olla selgitada, millises dieedi-püünises oled.
Kas tunned ennast ära?
Arvutiekraani ees einestaja. Sööd kiiresti arvuti ees, et aega säästa või lihtsalt vältimaks tülikat lõunasöögi hankimist. Sul polegi võib-olla nii kiire, vaid puudub motivatsioon. Kui õige inimene sind kutsuks, siis ilmselt läheksid lõunale. Tavaliselt võtad midagi toiduautomaadist või puhvetist.
Peoloom. Sul on töö, mis eeldab, et käid tihti väljas einestamas. Rootsi lauad, vastuvõtud, ärilõunad – keskkonnad, kus toit kaasneb lõbuga ja seetõttu on kerge unustada, kui palju sa juba söönud-joonud oled. Siia alla lähevad ka vallalised öösiti pidutsevad noored.
Liigsööja. Sööd enamasti ainult söögikordadel, kuid kuhjad taldriku ääreni täis ja tühjendad selle ilma vaevata. Sööd sageli nii kiiresti, et kõht on pärast ebamugavalt täis ja kodus on tavaline, et võtad endale teise portsu lisaks.
Näksija. Haarad ükskõik millise toidu järele tavaliselt mitu korda päevas. Sa armastad igasuguseid näkse, aga mugavus on maitsest sulle tähtsam ja kommikausist sa lihtsalt mööda ei jaluta. Pigem näksid harjumusest kui näljast.
Restoraninautleja. Sööd tihti õhtusöögi restoranis ja pigem tarbid korraga toitu üle, sest kõik on ju nii maitsev!

Kui oled enda harjumustele sarnase püünise(d) leidnud, siis saad katsetada järgmisi koheselt rakendatavaid nippe:
Vali väiksemad taldrikud ja kitsamad klaasid

toidu suurus taldrikul

Millisel taldrikul on rohkem toitu?

Suurema taldriku peal tundub sama kogus toitu visuaalselt väiksem ja nii ongi kerge toiduga liiale minna.
mahlaklaas

illusioon klaasidest

Millises klaasis on rohkem mahla?

Laiemas klaasis tundub sama kogus mahla vähem kui kitsamas. Sama nippi võib muidugi restoranis enda kasuks pöörata, paludes kokteili segada madalasse ja laiemasse klaasi. Sellised on tänapäeval siis toitumisnõustajad.
Söö 1/5 vähem. Lihtne, jaga eesolev toit viieks osaks ja jäta lihtsalt üks osa söömata.
Vaata, mida sa sööd. Kas oled harjunud automaatselt sööma? Kui pöörad tähelepanu, mis su ees taldrikul või näpu vahel, siis aitab see tempot maha võtta ja liigsöömist/rämpstoidu tarbimist piirata.
Söö ilma segajateta. Kui lähed järgmist võileiba reklaamipausi ajal tegema, siis mõtle, kas sul ikka on kõht tühi või kõmiseb peas “tahaks midagi head!” ja vaatad mõneti tühja pilguga külmiku sisu. Kui su tähelepanu on mujal, siis sööd tavaliselt rohkem.
Tee paus. Kui oled kiire sööja, siis tee 2 minutiline paus. See aitab sul aru saada, kui täis su kõht juba on ja palju sa veel peaksid sööma.
Ja üks minu lemmik klassikuid – tee ostmisel toidunimekiri. Paar nädalat kasutad ja seejärjel seikled toidupoes juba autopiloodil. Mõtle, kui palju aega, närve ja lõpuks ka raha sa sellega säästad! Puu- ja juurviljad korvi; lihaletist liha; piimaletist piim, keefir; ühest servast juust ja muna, teisest leib – mitmekesine toitumine pole raketiteadus.

boonus

See pole veel kõik!

Boonusnõuanne: kui soovid midagi süüa, siis jälgi, kas isu tekib rangluust üleval või allpool. Kui tunned isutamist rangluust ülev, siis ilmselt nõuab sinu hellitatud aju “suhkrulaksu” ja tahaksid esimese magusa, soolase ja rasvase koogi/shokolaadi/caffe latte/kabanossi järele haarata. Tegelikult pole sul nälga ja söömine on lihtsalt ühe pirtsaka organi tujudele allumine. Kui esmane signaal tuleb kõhust, siis küsib sinu keha süüa ja mõistlik oleks tema soovidele vastata. Küsi endalt enne söömist, kas sa oled näljane.
Katsetan seda lähenemist igapäevaselt ja kurbnaljakas on Latte järjekorras tunnistada, et see nüüd küll näljase keha soov pole.
Tasub lugeda: B. Wansinki “Arutu söömine”

Sinu isiklik treener ja hea tuju mootor,

Mirko Miilits

Author: Mirko Miilits

Tervisliku toitumise koolitaja ja tervisenõustaja

Kommentaarid
Mirko Miilits
 

Tervisliku toitumise koolitaja ja tervisenõustaja

Heli - oktoober 4, 2014

Väga hästi kirjutatud, Mirko! Sellisel koolitusel oleks hea meelega isegi osalenud. Mina söön puhtast igavusest, aga õnneks olen ma sellest ammu aru saanud 🙂

Mirko Miilits - oktoober 15, 2014

Tänud! Rõõm kuulda, et ka Austraalias samade väljakutsetega silmitsi seistakse!

Comments are closed