Peost suhu – sina kui iseenda mõõdupuu ja kaalukauss


Kuidas ilma kaloreid lugemata hoida toidukogused ja -valikud head

peost_suhu

käed olgu mõõdupuuks

Käes on veebruari algus ja nii mõnelgi on uusaastalubadusena tellitud toitumiskava jäänud ilusate piltidega retseptiraamatuks, mida vahel süümepiinadega piiluda. Olgem ausad, meie mõistus ja keha pole optimeeritud selleks, et kogu aeg mõelda, mida me sööme ja kui palju näiteks tervise etalon brokkoli siis ikkagi 100 grammi kohta kaloreid annab. Tegelikkuses on ju hoopis vastupidi – oleme kui kiirteel kihutavad biokütusel autod, mis tarbivad kaloreid kütuseks ilma pikemalt nende peale mõtlemata.

Kes ei ole fanaatilised tervisehullud ja ei valmistu näiteks fitnessilavale minema, siis nende jaoks pole pikaajaline pidev toidu kaalumine ja kalorite arvutamine jätkusuutlik. Lühiajaliselt võib karm režiim ennast küll õigustada, aga sealt edasi tulekski liikuda igapäeva elurütmi sobituvate lähenemiste poole. Mida stressivabam on toitumine ja sellega seonduv, seda perspektiivikam. Parim dieet pidavat olema see, mida sa tähele ei pane. Ilus mõte, kuid kas ka reaalne teostada?

Üheks praktiliseks meetodiks, kuidas põhitoidukordasid väga kergesti paika saada võikski olla nn “käemõõt”. Lühidalt on selle põhimõte:

  • Sinu peopesa määrab ära valkude koguse
  • Sinu rusikas määrab ära köögiviljade koguse
  • Sinu peotäis määrab ära süsivesikute koguse
  • Sinu pöidla pikkus määrab ära rasvade koguse

Mehed arvestagu portsjoni suuruse määramisel kahe ja naised ühe käega.

Meeste 1 toidukord
meeste_portsjon
Naiste 1 toidukord
naiste_portsjon
Lae prinditav juhis alla siit: https://www.dropbox.com/s/kqgribohiycz5yi/PN-calorie-control-guide%20copy.pdf?dl=0.

Mis on hea valkude, süsivesikute ja rasvade allikas?

  • Hea valkude allikas: muna, liha, kala, piimatooted ja kaunviljad (oad)
  • Hea süsivesikute allikas: leib, pasta, kartul, riis, pudrud (täisteratooted) ja puuviljad
  • Hea rasvade allikas: kookoserasv, taluvõi, pähklivõi, pähklid ja seemned
  • Hea köögiviljade allikas: brokkoli, spinat, salat, porgand, kurk, tomat

Toidupoes osta nende juhiste järgi toidukraami ja nii saad oma menüü kiiresti paremaks!

Mul on vist liiga suured/väikesed käed, kuidas ikkagi arvestan?
On täiesti võimalik, et mõnel inimesel on enda kohta suuremad või väiksemad käed. Siiski on käe suurus üldjuhul võrdses vahekorras meie kehaga arvestades lihaseid, luustikku – kogu paketti.

Ma ei jaksa nii palju korraga süüa!
Iga lähenemisega soovitan jääda paindlikuks ja avatud meelega, nii on ka sel korral. Kui sa pole varem harjunud näiteks hommikust sööma ja võtad õhinas ette omleti koos leiva ja juurviljadega, siis ilmselgelt võib see suureks katsumuseks osutuda. Üks lihtne lahendus oleks alustada kasvõi poole kogusega! Oluline on su enda teadmine, milline võiks välja näha sinu põhitoidukord.
Võta esimesena ette toidukord, mida sa oled harjunud kindlalt sööma (lõuna-, õhtusöök) ja vii muudatused ellu järk-järgult.

Mulle jääb väheks ja tahaks veel süüa!
Kui tunned, et käemeetodi järgi jääb sul kõht tühjaks, siis vaata üle, milline toidukord sul sellele eelnes ja mida täpselt sõid. Juhul kui sõid mitmekesist ja toitaineterikast toitu, siis suurenda näiteks süsivesikute või rasvade kogust ühes portsjonis, sest nii annad kehale vajaliku koguse energiat. Tavaliselt on koguste suurendamine vajalik ka neile, kes soovivad kaalust juurde võtta.
Mõlemal juhul tasub jälgida näljatunde mõõdikut: http://mirkomiilits.ee/markamatult-kaalust-alla-see-on-voimalik-ka-kooki-suues/.

Oma käe järgi mõõtes võiksid süüa 3-4 korda päevas ehk lihtsustatult alusta põhitoidukordade muutmisest. Harjuta ennast õiget kogust toitu sööma hommikul, lõunal ja õhtul. Hoides põhikorrad käemeetodiga kontrolli all oled väga suure sammu astunud edasi jõudmaks oma normaalkaalu. Jälgi, mida su keha teeb ja vajadusel lisa päevakavva vahepalad. Nende kohta saad ideid: http://tinyurl.com/p86orf9.

Alusta juba täna ja anna endale võimalus! Viivitamine pidavat olema enese valmis sättimine valmistumiseks. Nagu kiiktoolis kiikumine – annab küll tegevust, aga edasi ei vii. Kätega ehitad endale keha nii toidulauas kui jõusaalis :-).

Allikas: http://tinyurl.com/pfbbhta

Sinu mõttemõõdulint,
Mirko Miilits

Author: Mirko Miilits

Tervisliku toitumise koolitaja ja tervisenõustaja

Kommentaarid
Mirko Miilits
 

Tervisliku toitumise koolitaja ja tervisenõustaja