Unelmate toitumiskava ja kellele seda üldse tarvis on


Härjafilee wellington trühvli-portveini kastmes või kodujuust kurgi-tomatiga?

Kas tahad vormi saada või tulid tüdrukuid vaatama?

tervislik_toitumiskavaKui ma esimest korda jõusaali läksin, siis puudus mul tegelikult igasugune arusaam palju ja kuidas trenni teha.
Veel vähem teadsin ma, kui olulist rolli mängib lõpptulemuses toitumine.

Õnneks sattus treeningklubis olema tore treener, kes kutsus mu enda juurde konsultatsioonile, sest ta oli silmanurgast näinud üht sihitult ringi rahmeldavat mehepoega. Mõõtsime, kaalusime ja pidasime aru. Küsimuse peale, kas ma käin jõusaalis ennast vormi saamas või ainult tüdrukuid piilumas, vastasin, et natuke nagu mõlemat tahaks. Mille peale uuris treener minu toitumise kohta.

Sel ajal olin harjunud 1 kord päevas ennast pelmeenidest/pizzast/makaronidest ümmarguseks sööma ning sageli sattus kõrvale veel pudel õlut ja kamatahvel. Dieet missugune! Ütlesingi treenerile, et söön tugevalt ja enda arust normaalselt.

Minu tollane päevamenüü oli vastuolus pea kõigega, millest toitumisloengutel räägin. Meie kohtumine lõppes sellega, et sain endale korraliku klassikalise toitumiskava: 5 toidukorda päevas, kanafilee/kodujuust/juurikad, regulaarsed kellaajad ja palju valikuid. Täpselt kaks päeva suutsin ma kava külmkapi peal hoida, peale mida lendas see prügikasti tühjade pelmeenikarpide kõrvale.

Põhjus oli tegelikult väga lihtne – 1 kord päevas suvaliselt söövale minule oli ideaalne toitumiskava liiga suur hüpe ja üleminek. Kava ei arvestanud minu harjumuste ja taustaga. Küll aga suunas see mind õigele teele ja hakkasin oma söömisvalikutele tunduvalt rohkem tähelepanu pöörama.

Kas ja mille järgi valida endale toitumiskava, selle üle tahaksingi veidi arutleda.

 

Kas mulle on toitumiskava vaja?

Kui sulle meeldib konkreetne, mõõdetud ja kaalutud lähenemine, mis ei jäta väga palju mõtteruumi, siis võib toitumiskavade etteantud valikud sobida. Paljude jaoks tundub puust ja punaseks kava kutsuv, sest mõte ei lähe ekslema ja tõesti võib sellisest lakoonilisuset olla abi otsustamisel. Küll aga võib üsna kiiresti kava täitmine liiva joosta ja sellest tekkida lisastress ja meelehärm, millest teadupoolest pole üldsegi abi kõhurasvadest vabaks saamisel (http://mirkomiilits.ee/kuidas-ma-anne-veski-abiga-kaotasin-5kg-ehk-elu-suurim-stress/).

Kui oled aga rohkem ise kokkaja ja sul on tahtmist katsetada retseptidega ning lähenemistega, siis võiks sind aidata aeg-ajalt toidupäeviku täitmine kontrolliks ja ideede saamine retseptide osas (vt. allpool).

Kestvaid tulemusi andev toitumiskava peaks esmalt arvestama sinu seniseid harjumusi, olema lihtne ja samas piisavalt paindlik jätmaks vajadusel mõtteruumi. Sellise lahenduse otsingul on paljud ja nii mõnigi klient on kurva ilmega mulle ulatanud kava, kus päevas tarvis 10 muna süüa või 2kg kanafileed endale sisse ajada. Mõne suure trennipoisi jaoks võib see tore tunduda, aga mida peab 60kg kaaluv keskmiselt treeniv naine selliste soovitustega peale hakkama? Paraku on sarnaseid juhtumeid palju, kus tellitud menüü ei ole teostatav pikaajaliselt. Sama lugu on ju tegelikult ka ekstreemdieetidega. Saad küll kiireid tulemusi, aga väga harva kestvaid. Milleks ennast asjatult väsitada?

Ühe keskmise 30-40 euri maksva toitumiskava plussid ja miinused

POOLT VASTU
  • konkreetne
  • järgides saad kiired tulemused
  • soodne (võrreldes toitumisnõustamisega)
  • teeb teadlikumaks toitumisest
  • suunab regulaarselt sööma
  • piiratud valikud
  • ei pruugi anda pikaajalisi tulemusi (keskmiselt suudetakse 1-3 kuud kava järgi süüa)
  • vähe personaalne (väga palju ringleb “copy-paste” kavasid)
  • korraga palju muudatusi (mõne jaoks liiga suur senise elu ümberkorraldus = stress)
  • palju planeerimist (kavade puhul, kus iga toidukord on erinev ja kasutusel keerulised retseptid)
  • tüütu toidu kaalumine (kavade puhul, kus antud ainult grammid)
  • tasuline

 

Kaua ma toitumiskava järgi sööma pean?

toitumiskava valimineSeda küsitakse ikka ja jälle. Samuti küsitakse, kaua ma treenima pean, et vormi saada. Lühike vastus kõlab:

  • 4 nädalaga näed ise muudatusi
  • 8 nädalaga näevad sõbrad sinus muudatusi
  • 12 nädalaga näevad kõik, et oled paremaks saanud

3 kuuga on võimalik ennast palju muuta ja see on tavaliselt ka ühe harju keskmise toitumiskava kestus. Edasi on valikuid tegelikult kaks:

  1. tunned end vabana ja viskad kolme kuu raske töö preemiaks jalad seinale ehk sööd tagasi kõik, mida suure tööga maha lihvisid (väga paljudel juhtudel);
  2. oled suutnud kavas etteantud kogused ja valikud oma igapäeva rütmi sobitada ja tervislik toitumine on loomupärane osa sinu elurütmist (harva saavutatav).

 

Kaua siis ikkagi süüa toitumiskava järgi?

Ideaalne vastus kõlaks: “Terve elu!”. Olemaks terve, hea välimusega ja tunda ennast hästi, tuleb ju kogu aeg oma masinavärki õige tööga ja kütusega varustada. Paraku pole võimalik “ette treenida” ja “ette süüa”. Küsimus on elustiili muutmises ja tahtes seda teha.

Enne kava tellimist soovitan mõelda enda jaoks täpselt läbi, kas oled valmis looma oma ellu distsipliini ja kas sinus on tahtejõudu enese harimiseks toitumise vallas.

 

Milline võiks olla toitmiskava, mida suudan reaalselt täita?

Olen ise koostanud, tellinud, proovinud, katsetanud erinevaid kavasid ja tuginedes kümnete klientide kogemustele toitumiskavade osas võin öelda, et hea kava peaks täitma järgnevaid tingimusi:>

  • lihtne (ülesehituselt, retseptidelt, valikutelt)
  • vastama sinu eesmärkidele (liigne nälgimine ja ülesöömine ei vii sihile!)
  • personaalne ja arvestama sinu seniseid harjumusi (sööd hetkel nt 2 korda päevas, siis peab ka kava arvestama järk-järgulise üleminekuga)
  • olema paindlik (valikud magustoitude osas, kiired vahepalad, arvestama elumuutustega jne)
  • kergesti rakendatav (toidu kaalumist ja kalorite lugemist pole normaalkaalu ja hea välimuse jaoks tarvis teha!)
  • muudetav (vähemalt nädala jooksul pärast kava kätte saamist võiks jääda ruumi muudatuste ja täpsustuste tegemiseks)
  • mitte ülemäära kallis (igasugune kava eeldab, et töö pead ikkagi ise ära tegema ja tervislikud retseptid pole raketiteadus. Hea hinna ja kvaliteedi tunned ära, kui uurid erinevaid tegijaid ja nende tausta)
  • südametunnistusega tegija (meie konnatiigis on omajagu ebaadekvaatseid ja kliendipõlglikke suhtlejaid, kelle teenuseid-tooteid peavad teised treenerid “lappima” hakkama)
parima toitumiskava valimine

Mis on sinu hellitustoit?

Sinu lemmiktoit jäägu alles!

95% toitumiskavadest ja dieetidest ebaõnnestuvad, sest nad välistavad sinu lemmikmaiuse/hellitustoidu. Loobumisdieedid on kui kaljurahnu veeretamine ülesmäge. Ühel hetkel saab ramm otsa ja kivikamakas veereb koos sinuga alla tagasi. Siit ka väljend “yo-yo efekt” ehk kiire kaalulangusega võib paraku tulla veelgi suurem kaalutõus ja kaardimajake kukub kokku. Milleks oma keha ja vaimu liigselt väsitada? Vastavalt sinu eesmärkidele tuleb kavas määrata ära lemmiktoidu kogus ja tarbimise sagedus. Süüa võib kõike, kuid mõõdukalt. Pole olemas ebatervislikku toitu, on ebatervislikud harjumused!

Kas kuidagi teisiti ja tasuta ei saaks?

Oled valmis ise rohkem vaeva nägema? Alustuseks tee kindlaks, kus sa üldse omadega oled. Selle jaoks on üks parimaid viise täita vähemalt 3-5 päeva toidupäevikut. Tasuta on olemas müriaad rakendusi ja variante, millest oma kogemuse järgi soovitan:

Lisaks on heaks neutraalseks toitumisalaseks infoallikaks: www.toitumine.ee, kus olemas retseptivihikud perele ja võimalus küsida tasuta nõu toitumisekspertidelt.


 

Vaba turg ja sinu rahakott

Toitumiskavade pakkujaid on palju ja infot samuti. Õnneks on valiku tegemine vabatahtlik ja enne kava tellimist mõtle enda jaoks läbi, mida sa ikkagi täpselt soovid ja ootad. Võta toitumiskava kui teejuhist ja ideede allikat. Katseta julgelt ja hoia silma peal eelkõige toiduvalikutel. Mida paremad söögivalikud teed, seda lihtsamalt kogu protsess kulgema hakkab!
Koondasin koos meeskonnaga oma senise toitumisnõustamise ja treeneri kogemuse ning panime ühiselt paika oma nägemuse toitumiskavast. Huvi korral pane silm peale: Tervislik toitumiskava
Kui oled korduvalt dieete ja toitumiskavasid proovinud ning pole tulemusi saavutanud, siis sulle võib sobida põhjalikum toitumisnõustamise teenus. Meie teeme asju nii: Toitumisnõustamine

Soovin sulle tahtejõudu ja meelekindlust toitumiskava järgi toimetamisel!

Parim dieet on see, mida sa tähele ei pane.
Ainuke dieet, mis toimib, on see, mida sa järgid.   

Sinu hea tuju mootor
Mirko Miilits

Author: Mirko Miilits

Tervisliku toitumise koolitaja ja tervisenõustaja

Kommentaarid
Mirko Miilits
 

Tervisliku toitumise koolitaja ja tervisenõustaja